Την παρέμβαση των κατά τόπους
εισαγγελικών αρχών για τις καταλείψεις στα σχολεία ζητεί με εγκύκλιο της προς
τις Εισαγγελίες Εφετών και Πρωτοδικών η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ευτέρπη
Κουτζαμμάνη ώστε να εξασφαλιστεί η κανονική λειτουργία των σχολείων και να
αποτραπεί η απώλεια ωρών για τους μαθητές.
Η κ. Κουτζαμάνη παραπέμπει σε παλαιότερη εγκύκλιο του 2009 που έφερε την υπογραφή του τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και σημερινού Εθνικού Συντονιστή για την καταπολέμηση της Διαφθοράς Ιωάννη Τέντε και καλούσε τις αρμόδιες αρχές να παραπέμπουν στο αυτόφωρο τους εξωσχολικούς ενήλικες δράστες σε εξαιρετικές περιπτώσεις που πραγματοποιούνται καταστροφές κ.λπ. στα σχολεία.
Η κ. Κουτζαμάνη παραπέμπει σε παλαιότερη εγκύκλιο του 2009 που έφερε την υπογραφή του τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και σημερινού Εθνικού Συντονιστή για την καταπολέμηση της Διαφθοράς Ιωάννη Τέντε και καλούσε τις αρμόδιες αρχές να παραπέμπουν στο αυτόφωρο τους εξωσχολικούς ενήλικες δράστες σε εξαιρετικές περιπτώσεις που πραγματοποιούνται καταστροφές κ.λπ. στα σχολεία.
Παράλληλα,
τόνιζε ότι σε περιπτώσεις «εξεζητημένης εγκληματικής» συμπεριφοράς από ανήλικους
μαθητές πρέπει να ερευνάται εάν υπάρχει παραμέληση εποπτείας από τους γονείς
τους ώστε να διωχθούν.
Συγκεκριμένα ο κ. Τέντες ανέφερε στην εγκύκλιο του: «Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται συχνά το φαινόμενο της καταλήψεως των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από μερίδα μαθητών.
Συγκεκριμένα ο κ. Τέντες ανέφερε στην εγκύκλιο του: «Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται συχνά το φαινόμενο της καταλήψεως των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από μερίδα μαθητών.
Αυτοί, που κατά κανόνα αποτελούν οργανωμένες
μειοψηφίες, ασφαλίζουν τις εισόδους τους σχολείου τους και παρεμποδίζουν την
είσοδο τόσο των συμμαθητών τους όσο και του διδακτικού προσωπικού.
Ανάμεσα στους καταληψίες παρεισφρύουν τις νυκτερινές ώρες και άτομα που δεν ανήκουν στην εκπαιδευτική κοινότητα τα οποία προβαίνουν σε καταστροφές των υποδομών του σχολείου ενώ οι αφαιρέσεις εκπαιδευτικού υλικού και κυρίως ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι σύνηθες φαινόμενο.
Οι καταληψίες πολλές φορές έχουν την ηθική στήριξη και ενηλίκων ενώ επιδιώκουν την προβολή τους μέσω των τηλεοπτικών σταθμών τα οποία πάντοτε τους παρέχουν τη δυνατότητα αυτή».
Όμως, συνέχιζε ο κ. Τέντες, οι συμπεριφορές αυτές κατά τις καταλήψεις στα σχολεία λαμβάνουν τη μορφή ποινικά κολάσιμων πράξεων όπως είναι της διατάραξης οικιακής ειρήνης, της απρόκλητης φθοράς πράγματος που χρησιμεύει για κοινό όφελος και της κλοπής.
Επειδή τα εγκλήματα αυτά, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, διώκονται αυτεπάγγελτα, είναι αυτονόητη η εισαγγελική παρέμβαση μέσω των αστυνομικών αρχών τόσο για την βεβαίωση των εγκλημάτων όσο και την εξακρίβωση των στοιχείων των δραστών τους.
Στα πλαίσια αυτά, τόνιζε ο κ. Τέντες, απεθυνόμενους στους εισαγγελείς της χώρας, «να ζητείται η συμβολή των εκπαιδευτικών του σχολείου οι οποίοι κατά κανόνα γνωρίζουν την ταυτότητα όσων πρωταγωνιστούν στις καταλήψεις».
«Σε εξαιρετικές και σοβαρές περιπτώσεις επιβάλλεται να ακολουθείται και η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος εξωσχολικών ενήλικων δραστών». Αντίθετα, «η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος ανήλικων μαθητών πρέπει να αποφεύγεται».
Ακόμη, υπογραμμίζεται στην εγκύκλιο του 2011, ότι: «Σε κάθε περίπτωση εξεζητημένης εγκληματικής συμπεριφοράς από ανήλικους μαθητές να ερευνάται και η τυχόν συνδρομή των όρων του εγκλήματος της παραμέλησης εποπτείας ανηλίκου από τους γονείς τους».
Πάντως όπως διευκρίνιζαν κύκλοι της Εισαγγελίας, στις περιπτώσεις που υπάρχουν καταστροφές στα σχολεία για να υπάρξει εισαγγελική παρέμβαση πρέπει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας να ενημερώσει τις αρχές ότι παρά τη θέλησή τους στους χώρους του σχολείου έχουν εισέλθει εξωσχολικά άτομα.
Ανάμεσα στους καταληψίες παρεισφρύουν τις νυκτερινές ώρες και άτομα που δεν ανήκουν στην εκπαιδευτική κοινότητα τα οποία προβαίνουν σε καταστροφές των υποδομών του σχολείου ενώ οι αφαιρέσεις εκπαιδευτικού υλικού και κυρίως ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι σύνηθες φαινόμενο.
Οι καταληψίες πολλές φορές έχουν την ηθική στήριξη και ενηλίκων ενώ επιδιώκουν την προβολή τους μέσω των τηλεοπτικών σταθμών τα οποία πάντοτε τους παρέχουν τη δυνατότητα αυτή».
Όμως, συνέχιζε ο κ. Τέντες, οι συμπεριφορές αυτές κατά τις καταλήψεις στα σχολεία λαμβάνουν τη μορφή ποινικά κολάσιμων πράξεων όπως είναι της διατάραξης οικιακής ειρήνης, της απρόκλητης φθοράς πράγματος που χρησιμεύει για κοινό όφελος και της κλοπής.
Επειδή τα εγκλήματα αυτά, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, διώκονται αυτεπάγγελτα, είναι αυτονόητη η εισαγγελική παρέμβαση μέσω των αστυνομικών αρχών τόσο για την βεβαίωση των εγκλημάτων όσο και την εξακρίβωση των στοιχείων των δραστών τους.
Στα πλαίσια αυτά, τόνιζε ο κ. Τέντες, απεθυνόμενους στους εισαγγελείς της χώρας, «να ζητείται η συμβολή των εκπαιδευτικών του σχολείου οι οποίοι κατά κανόνα γνωρίζουν την ταυτότητα όσων πρωταγωνιστούν στις καταλήψεις».
«Σε εξαιρετικές και σοβαρές περιπτώσεις επιβάλλεται να ακολουθείται και η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος εξωσχολικών ενήλικων δραστών». Αντίθετα, «η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος ανήλικων μαθητών πρέπει να αποφεύγεται».
Ακόμη, υπογραμμίζεται στην εγκύκλιο του 2011, ότι: «Σε κάθε περίπτωση εξεζητημένης εγκληματικής συμπεριφοράς από ανήλικους μαθητές να ερευνάται και η τυχόν συνδρομή των όρων του εγκλήματος της παραμέλησης εποπτείας ανηλίκου από τους γονείς τους».
Πάντως όπως διευκρίνιζαν κύκλοι της Εισαγγελίας, στις περιπτώσεις που υπάρχουν καταστροφές στα σχολεία για να υπάρξει εισαγγελική παρέμβαση πρέπει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας να ενημερώσει τις αρχές ότι παρά τη θέλησή τους στους χώρους του σχολείου έχουν εισέλθει εξωσχολικά άτομα.